donderdag 22 november 2012

Bert Jacobs - deel 7: Vitesse

zie hier voor deel 6

In september 1987 is de terugkeer van de trainer Bert Jacobs een feit. Hij treedt in dienst bij Vitesse, als opvolger van Niels Overweg. De Arnhemse club speelt op dat moment alweer jarenlang in de Eerste Divisie. En dat is niet het podium dat de sinds 1970 op het hoogste niveau werkende Bert Jacobs gewend is.

Toch is zijn keuze voor Vitesse een bewuste. Ondanks interesse van Eredivisieclub FC Groningen gaat zijn voorkeur uit naar de Arnhemmers: “Bij Groningen had ik meteen vol aan de bak gemoeten. Vitesse was een club in de marge, waardoor ik rustiger kon beginnen. Dat was na mijn ziekte een wat fijnere manier om weer op te starten. En bij FC Groningen was Rob Jacobs net ontslagen. Tsja. Bert Jacobs als opvolger van Rob Jacobs, dat klinkt ook zo lullig.”

Met Vitesse beleeft Bert Jacobs een gigantische opmars. Eindigt hij in het eerste seizoen nog in de middenmoot, het tweede jaar wordt hij met Vitesse kampioen. Daardoor haalt Jacobs in 1989 eindelijk zijn eerste tastbare prijs als trainer binnen. Maar het succes zou alleen maar groter worden: in 1990 zou het gepromoveerde Vitesse als vierde in de Eredivisie eindigen en daardoor Europees voetbal halen.

En dat terwijl voorzitter Karel Aalbers in de beginperiode van Jacobs bij de club nog flirtte met Johan Cruijff om hoofdtrainer te worden. Jacobs bleef stoïcijns onder de pogingen van Aalbers en bleef gewoon zijn eigen weg gaan. Langzaam bouwde hij aan een prima presterend elftal, waarbij Jacobs met een relatief kleine groep spelers werkte. Het elftal vormde een ingespeeld geheel en werkte volgens een vast patroon. Daarin bleek de trainer Jacobs veranderd te zijn. Niet langer was hij van de afwisselende trainingen, maar zocht hij het juist in de herhaling. Zo keek Jacobs later terug: “Edward Sturing moest 250 voorzetten geven in een week. Herhaling: dat was het toverwoord. Moest ik ze dan voor de variatie touwtje laten springen of andere flauwekul?”

...Bert Jacobs heeft het geflikt: hij promoveert met
Vitesse naar de Eredivisie...
Het succeselftal van Vitesse ontstond door de vakkennis van Jacobs, maar ook door een hoop toeval en geluk. Zo ging de aanvankelijk als jeugdtrainer aangetrokken Frans Thijssen weer voetballen en deed hij dit vervolgens uitermate goed.

Daarnaast kwamen Hans van Arum en Rick Hilgers rechtstreeks over van de amateurs en bleken ze het niveau wonderbaarlijk snel aan te kunnen. De grootste overwinning van Jacobs was misschien wel de ontwikkeling van John van den Brom. Volgens critici had hij een te lage handelingssnelheid, waardoor de in de Eerste Divisie excellerende Van den Brom het Eredivisieniveau niet aan zou kunnen. Dat bleek een misvatting: de Amersfoorter haalde zelfs het Nederlands Elftal.

Niet alleen de trainer Jacobs bleek veranderd te zijn, ook de persoon Bert Jacobs had een verandering doorgemaakt, vertelde hij: “Ik zit tegenwoordig ook graag thuis, het is allemaal wat evenwichtiger geworden. Ik heb meer plezier in andere dingen. Zo verheug ik me al een tijdje enorm op de kerst. Dan ga ik skiën, heerlijk vind ik dat.”

Ondanks alle veranderingen bestond de humorvolle trainer Bert Jacobs nog altijd: zo probeerde hij nadat Vitesse een overwinning op PSV had geboekt met een fiets een discotheek in Arnhem binnen te rijden: “We waren aan het stappen, ik zag ergens een fiets staan, sprong erop en wilde in mijn enthousiasme daarmee die discotheek in rijden. De portier schrok zich rot en hield me tegen.”

En ook over de grenzen kreeg Jacobs de lachers op zijn hand: “Tijdens een trip van Vitesse naar Rusland heb ik eens een stunt uitgehaald om het ijs te breken. Voor een receptie had ik het uniform van een echte generaal aangetrokken. Toen Karel Aalbers me binnen zag komen, kon hij wel door de grond zakken. Maar ik heb daar een act opgevoerd die iedereen prachtig vond. Twee weken later kreeg ik van die generaal z’n pet als aandenken. Aalbers, die veel zaken doet in Rusland, heeft alleen maar baat gehad bij die grap. Er gingen deuren voor hem open.”

In 1990 deed Bert Jacobs de duurste aankoop uit zijn loopbaan: voor 500.000 gulden werd Phillip Cocu overgenomen van AZ. Het typeert de trainer Jacobs, die het altijd van koopjes moest hebben. Met relatief bescheiden materiaal was het rendement groot. Bert Jacobs bleef tot 1992 werkzaam bij Vitesse en haalde in dat jaar opnieuw Europees voetbal. Voor Jacobs zelf lonkte nieuw avontuur: tien jaar na Seiko Hong Kong werd hij opnieuw trainer van een buitenlandse club…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten